Start Up ‘NederlandBedankt’ verwent zorgverleners

July 23, 2020

Dankzij het aanstekelijke enthousiasme van twee startende ondernemers bij Humanities Lab is er in een paar weken tijd een landelijk initiatief ontstaan om mensen uit de samenleving te bedanken voor de zorg die zij leveren tijdens de Corona periode. Een club van circa dertig professionals levert diensten aan deze non-profit start up. Aan de basis van deze onderneming staan Julien Paul Jukema en Danja Overgaag.

Studenten Julien Paul (Europese Studies) en Danja (Master Entrepreneurship) sloegen de handen ineen toen zij een gemeenschappelijke drive ontdekten waarin zij iets voor Covid19-zorgverleners wilden doen. Dit resulteerde in de start up ‘Nederland bedankt’. De kersverse onderneming runt een website waarop mensen, die zich hebben ingezet om de diensten te leveren die nodig blijven tijdens Corona, in het zonnetje worden gezet. Deze helden komen uit alle hoeken van de samenleving. Van de postsorteerder met dubbele diensten tot de trauma psycholoog van Artsen Zonder Grenzen die insprong in ziekenhuizen om daar te helpen.

Het collectief van medewerkers heeft in korte tijd samenwerkingen opgezet met hotels als Sofitel Legend The Grand Amsterdam en Hotel de l’Europe. Zij bieden de genomineerde zorgverleners een gratis arrangement van overnachtingen aan om even bij te tanken van de hectische tijd. Op de website kunnen zorgverleners met hun verhaal genomineerd worden voor een arrangement. Inmiddels zijn er al elf professionele zorgverleners in het zonnetje gezet. Alle verhalen worden gebundeld in een speciale uitgave.

Een tweede doel van de start up is namelijk om de winst uit de verkoop van de speciale uitgave te doneren aan Stichting Zorg na Werken in Coronazorg (ZWiC). De stichting is opgericht om zorgverleners in de frontlinie getroffen door het COVID-19 financieel te kunnen ondersteunen. Indien zij op de intensive care komen te liggen of komen te overlijden, wil de stichting hen of hun nabestaanden financieel bijstaan door middel van giften.

‘Nederland bedankt’ is een non-profit initiatief van de twee ondernemers. Geldt non-profit voor deze initiatiefnemers als een belangrijke drive in ondernemerschap? Julien Paul wordt vooral gedreven door het beeld van het ‘niets’; een zwart vlak waaruit een idee kan ontstaan. Pas door moeite en tijd in het idee te steken ontstaat er iets, creëer je iets. In het geval van ‘Nederland bedankt’ gaat het om het creëeren van een mooie ervaring voor de helden van de zorg door ze een arrangement aan te bieden. Maar het mag evengoed het leveren van een commerciële dienst zijn.

Voor Julien Paul zelf geldt dat hij zich laat inspireren door dat onbekende zwarte vlak. Door groot te dromen en het maximale proberen te realiseren wordt het spannend. Gaat het wel lukken om een groot aangekleed idee te realiseren? Er komt tenslotte meer kijken bij ondernemerschap dan alleen maar een idee. Uiteindelijk moet je gewoon aan de slag met je idee, anders gebeurt er niets. Julien Paul heeft ook ervaring opgedaan met ideeën die niet levensvatbaar zijn. In principe is dat niet erg, volgens hem. Daar leer je tenslotte ook van.

De lessen die Julien Paul tot nog toe heeft geleerd zijn: focus houden, structureren, time management en luisteren. Er is zoveel kennis aanwezig bij samenwerkingspartners; door echt te luisteren en professionaliteit op de voorgrond te stellen heeft een idee de kans om uit te groeien. Het is handig als je je realiseert dat elk idee klein begonnen is en dat je daarmee ervaring opbouwt. Gewoon beginnen dus, is het devies van ‘Nederland bedankt’!